الأربعاء، 10 فبراير 2010

حكايه مشرف راح يطلب ايد؟؟؟؟؟

حكاية مشرف راح يتزوج http://www.akhawia.net/images/smilies/icon_wink.gifكان المشرف مرتبط بموعد مع العروس وأهلهاليتقدم إليها ولكنه لم يشأ إغلاق المنتدى لمدة ساعة هي مدة اللقاءمع الأهل فأخذ اللابتوب معه وشحنه على آخره وتابع الردود علىالأعضاء فى صفحة الشكاوى وهو فى طريقة للمنزل راكبا التاكسىبمجرد وصوله إلى العروس سأل عن أقرب فيشة كهرباء لأن الشحن شارفعلى الإنتهاءوالد العروس: أهلا يابني .......إزيك !!المشرف(وهو مشغول بلوحة مفاتيح اللابتوب): أهلا بيك يا عمي .....أنا يشرفني إني أطلب إيد بنتك مها .....موافق ولا لأ؟!!!!تبادل كلا من والد العروس ووالدتها وأخيها نظرات الدهشةوالد العروس(مستغربا): حضرتك بتكلمنى ولا بتكلم حد على الإنترنتالمشرف(مازال منشغلا بلوحة المفاتيح): لا يا عمى أنا بكلمك إنت هو معقولةأتكلم مع حد غيرك وأنا قدام حضرتك!!!والدة العروس: طب يابني طالما بتكلمنا بصلنا طيبالمشرف(لم يرفع عينه ويديه من على جهازه):ليه يا حاجة هو أنا هتكلم بعيني ولا ببقي؟!!!!إقترب الولد الصغير(8 سنوات) من العريس مبهورا باللابتوب(الجهاز المحمول) وهو يقولالصبى: عمو .....هو الجهاز ده فيه ألعاب كتير زي الأتاري الي عندي؟!!العريس(مازال منشغلا بجهازه): أيوة يا حبيبي وأحلى من الي عندك كمانالصبى: طيب ممكن ألعب شوية .....عشان خاطري يا عموهنا فقط رفع العريس عينه من على جهازه لأول مرة وتوقف عن الكتابةوهو يوشوش فى أذن الصبيالعريس: لو خليت أبوك يوافق عليا هلعبك كتير قويطار الصبي فرحا وهو يقولبابا بابا أنا موافق إن عمو يتجوز أختي الكبيرة أبلة مها!!!!!!ثم إلتفت إلى العريس وهو يقولألف مبروك يا عمو!الوالد(صارخا): أمشى ياد خش ذاكر ..... مبقاش إلا إنت يا أبو ريالة الى هتوافق ومتوافقشيمشي الولد باكيا ولم يهتم به العريس وقد عاد إلى جهازه منشغلاالوالد: إنت يا حبيبى إنت كمان .....إنت إيه حكايتك ؟العريس: حكاية إيه يا عمي .....أنا معنديش حكايات إنت عندك؟!!!الوالد(بضجر): إنت جاي تهزرلم يعره العريس أي إهتمام وقد ظهر مشغولا بموضوع ما على جهازهفإقتربت الأم من الوالد وتكلمت هامسةالأم: إلا قولي يا حاج .....هو الجدع ده بيعمل إيه على البتاع الى معاه ده .....وإزاى بيكلمنا وهو بيحرك إديه الإتنين على الزراير دي كلها؟الوالد: والله معرفشي يا تفيدة..... يظهر والله أعلم إنه بيكتب الكلام اليبيقوله لنا فيطلع من بقه!!!!!!!الأم: يا ندامتي !!!.....معقولة دي يا حاج ؟!!الأب:طبعا يا تفيدة معقولة ماهو إحنا فى عصر التكنولوبيا!!!إنتى مش شفتي إزاى كان ملهوف على أي فيشة كهربا أول ما جيه لأنالشحن بتاع الكلام بتاعه كان هيخلص!الأم: يا خويا الى يعيش ياما يشوف!!!على كده يا حاج لو النور قطع هيبقى أخرس؟!!!!الأم: طب يا خويا لازم لو وافقت عليه نشترى للبت كرتونة حجارة قلمعشان تبقى عاملة حسابها في أى وقت!!!الأب(صارخا): هو أنا معقولة أوافق على الآلة دي .....ليه من قلة الرجالة يعنيالعريس: حضرتك بتكلمني يا عميالأب: لأ يا حبيبى أنا بكلم تفيدةالعريس: تفيدة مين ؟دخلت العروسة فى هذه اللحظة مكسوفة وهى تنظر إلى الأرضوبيدها أكواب العصير ولكنها لم تلاحظ فيشة الكهرباء فإنقلبتعلى وجهها أرضا وإنفصلت الفيشةالعريس(صارخا): إيه الي هببتيه ده .....إنتي إزاي تفصلي الجهاز!!الأم(بصوت خافت): يا حلاوة .....أهو بيتكلم من غير كهربا أهو يا حاجالأب(بصوت خافت): ماهو كان شحن على الآخر يا تفيدة .....افهمي بقىثم إلتفت إلى العريس قائلاالوالد: إيه يابني قلة الذوق دي إنت بتصرخ فى عروستك وإنت جاي تتقدملها؟!!ده بدل ما تساعدها إنها تقوم وتودها بكلمتين بعد ما فيشتك الهباب دي وقعتهاالعريس: يعني أساعدها تقوم ولا ألحق أشغل الجهاز عشان المنتدى ما يتعطلشي؟!!الأب: دة جيل إيه ده.....هو جاي لينا منين ده!العروسة: من النت يا بابا.....من النتالأم: الله يقطع النت والى شغالين فى النت !يا رب تيجى عاصفة تسومانى على النت والى فيه!!!!!الأب:ممكن بقى يابني تقفل المخروب ده وتكلمنا شويةالعريس: خلاص يا عمي المساعد بتاعي جه بدالي دلوقتيإلتفت الجميع حولهم يبحثون عن ذلك المساعد فضحك الموديراتورالعريس (ضاحكا): لأ يا جماعة أنا أقصد إن المساعد بتاعي أخذ مكانيفى الشغل دلوقتي يعني أنا دلوقتي جاهز لأي إستفسار لمدة ربع ساعةالأب: لا حول ولا قوة إلا بالله .....طيب يابني طالما مش فاضي ليه حددت المعاد دهمش كنت تحدد معاد تكون فاضي فيهالعريس: يا عمي خير البر عاجلهالأب: طيب..... إحنا لسه متعرفناش بإسمك ولا شغلتكولا سنك ولا شهادتك ولا أي حاجة خالص!العريس: أنا اسمي موديراتور ...دة الإسم المستعار!قامت الأم تحوم حول العريس وتنظر إلى يديه تبحث عن شىء ما ثم مسكتيده فجأة وهي تقولالأم :ممكن تشمر إيدك يا عريس الهنا‍العريس(وهو يشمر): ليه ياحاجة إنتي هطعميني!!! أنا إطعمت قبل ما آجى عندكوا ‍‍‍‍‍الأب:ليه قالولك إننا عندنا كوليرا !!!العريس: لأ يا عمى أصل أنا قاعد ليل نهار فى غرفتي المكيفةالصحية فلما بروح أي داهية تانية لازم أطعّمالأب(بصوت منخفض): داهية لما تخدك يا شيخ!!!صرخت الأم( وهى تمسك بيده اليمين وترفعها عاليا): يعنى مافيش صليبإمال إيه موديراتور ده؟ إنت يهودى؟‍‍‍‍‍‍‍‍‍!!!!ضحكت العروسة وهي تقول: لا يا ماما ده النيك نيم بتاعهالأم: أل إيه يا ضنايا؟‍‍!العريس: خلاص يا جماعة .....أنا إسمي سعيد وعندي 25 سنة يعني تأبيدة‍‍‍!!!معايا شهادات كتيرة لو قلتها لكم كلها يبقى هنقعد يومين فبلاش أحسنوشغلتي مشرف على منتدى الفقر حشمة http://www.akhawia.net/images/smilies/icon_lol.gifنظر الأب إلى المشرف وملابسه البسيطة غير المتناسقة وهو يقولسيماهم على وجوههم‍‍‍‍!!!‍‍‍‍العروسة(مبتسمة): بجد إنت المشرف بتاع الفقر حشمة .....ده أنا مشتركة فيه من 5 شهورالعريس: ما شاء الله....بس إنتي مش ملتزمة بقوانين المنتدىولابسة كويس وعايشة فى عيشة آخر أبهةالعروسة: أنا عملت كدة عشان عارفة إن فيه عريس جاي يخطبنيالأب: إنت يابني عاوزها تلبس إيه .....هدوم مقطعةالعريس: لا يا عمي خلاص مش مهم لما أبقى أتجوزها أبقى أقطع لها هدومها‍‍‍‍‍‍!الأب: ومين قالك إني وافقت عليك أصلاالعروسة: ومتوافقشي ليه يا بابا ده حتى الموديراتور أكيد هيخليني مميزة في المنتدىمش كدة برضه يا موديراتورالعريس: طبعا وهعينك معانا من المشرفين على قسم لوحدكالعروسة(بسعادة): بجد..... هتعيني مشرفة على قسم لوحديالعريس: طبعا وهديكي أسهل وأحسن قسم فى المنتدىالعروسة(فرحانة): هييييه .....هتديني قسم إيه ؟العريس: الشكاوي!!!العروسة (صارخة): لا أرجوك .....كله إلا الشكاويهز العريس كتفيه وهو يقولالعريس:خلاص نفتح قسم للوفيات وأعينك مشرفة عليهالأب: يا ترى خلصتوا ولا لسةنظر العريس في ساعته وهو يقول: أنا فعلا وقتي قرب ينتهيلأن المساعد بتاعي عنده ميعاد مهم ولازم أدخل مكانهالأب: أنا مش موافق على الجوازة ديالعروسة: ليه يا بابا ده أنا.....قاطعها الأب صارخا : اخرسى يا بت إنتى وروحى ذاكري لأخوكيخرجت العروسة باكية غاضبة بينما إلتفت الأب إلى العريس قائلاشوف يابني .....لما تبقى تفضى للجواز إبقى تعالى إتجوز بنتي .....لكن طول ما إنت فى الفقر حشمة ده مالكشي عرايس عنديفاهمنيالعريس: خلاص يا عمي براحتك .....بس إذا كان منتدى الفقر حشمةهو الى مزعلك أنا ممكن أسيبهالأب(فرحا): بجد يابني .....طيب سيبه هو فعلا الي مزعلنيلو سيبته أنا هسيبلك بنتي بدون أى كلامشكره العريس ثم جاء إليه فى اليوم التالى ومعه نفس اللابتوب وهو يقولأنا سيبت الفقر حشمة من إمبارح وإشتركت فى منتدى تاني اسمهاللاجئين http://www.akhawia.net/images/smilies/icon_eek.gifسقط الأب على الأرض ميتا وصرخت الأم وبكت العروسة وأخيها الصغيربينما جلس العريس فى غرفة الصالون يتابع منتداه الجديد http://www.akhawia.net/images/smilies/icon_surprised.gifهده قصة خيالية و أي تشابه في الأحداث أو الشخصيات مع شخصيات و أحداث واقعية فهي من قبيل الصدفة الموضوع منقووووول للأمانة الخط صغير بس كبرو من الكمبيوتر نفسه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق